Damlandslaget 2013

Damlandslaget laddar inför två landskamper mot grannationen Danmark den 17 (i Köpenhamn) samt den 18 maj i Halmstad. Uppladdningen sker i Polen där vi matchar mot ett flertal polska lag. Vi hade även med oss Danmark under resans första dagar. Glöm inte att komma och heja på oss i Halmstad i helgen!

Swedish two-ball och kärring!

Publicerad 2012-09-10 22:48:08 i Allmänt,

Ikea, Volvo och ABBA  i all ära, men nu upplyser jag alla att även svensk volleyball har exporterat en ”vara”; Swedish two-ball. Ni som inte vet hur reglerna fungerar så tänk er två fulla lag, en boll på var sida, som servas på samma gång och det lag som dödar båda bollarna på den andra sidan; vinner. Man får göra allt förutom att hoppas och slå. Denna sport har spridits sig till många länder och flera landslag stannar kvar efter sina träningar för att spana in denna märkliga volleyboll.

I landslaget är det en gammal tradition att spela unga mot gamla och det är mycket prestige. Det är mycket viktigt att visa att rutin och bollkontroll är viktigare än en ung, spänstlig kropp;) Just nu är ställningen 1-9 till oss!!! Alltså utklassning! Efter varje boll som vi vinner, går vi ihop och skriker ”Kärring”. Kärringlaget är födda 87 och neråt. Eller rättare sagt fyra 87or, en 83 och så jag……..gammelmormor!!

Jag känner mig inte så gammal men när jag räknar och märker att de flesta i laget inte ens var födda när jag började spela volleyboll, eller när Aida säger ”Åsa och jag, de mest rutinerade” och hon är 11 år yngre än mig, då börjar jag leta runt efter någon volleyboll spelare i min ålder. Lyckligtvis så hittade jag t.o.m en som var äldre i det spanska laget, vilket dessutom har fem spelare som är 30+.

I Slovakien fick vi storstryk mot Spanien och jag ser den matchen lite som vår tvåboll. Rutinen och mängdträningen vann. Jag är helt säker på att det svenska landslaget har en ljus framtid ifall alla dessa, i mina ögon, stora talanger, fortsätter att spela volleyboll länge. Det är inte förrän kvinnor kommer upp i 30 års ålder som vi spelar som bäst.

Förhoppningsvis har vi fått mer kött på benen efter första omgången i Slovakien och all träning i Polen/Sverige att vi redan nu kan spela ännu bättre i Israel. Sen hoppas jag att om 5-8 år så kan jag sitta med min rullator och kolla på damlandslaget i volleyboll när de vinner stora framgångar!!!  

/ Gammelmormor nr 8

Kärringalaget visar musklerna........9-1 säger vi bara;)

 

Kommentarer

Postat av: Jonas

Publicerad 2012-09-13 11:44:18

Heja kärringarna:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela